4

Oczywiście najważniejsza sytuacja warunkująca konieczność wymienienia opony na lepszy model to sytuacja, w której bieżnik opony ma poniżej wskazanych odgórnie milimetrów. Wtedy jest to znak, że opona została już maksymalnie wyeksploatowana i potrzebna jest kolejna, nowa. Naprawianie opon nie jest dobrym wariantem, bo i po co, skoro na chwilę obecną rekomendowani producenci proponują wysokiej klasy modele opon w naprawdę bardzo atrakcyjnych stawkach cenowych. Warto, aby patrzeć na stan naszych opon indywidualnie. A zatem wystarczy, że podczas systematycznej jazdy naszym wozem zaledwie raz w tygodniu sprawdzimy, rzucając okiem na opony czy wszystko z nimi w porządku. Raz na miesiąc z kolei zaleca się wykonanie pomiarów ciśnienia w oponach a także popatrzenie na to czy bieżnik nie jest zbytnio starty.
Kolejny aspekt to to, aby zweryfikować czy brak jakichś uszkodzeń po bocznych stronach i czołowych oraz tylnych. Jeżeli dostrzeżemy, że z opony zaczyna uchodzić powietrze prawdopodobnie to znak, że opona została przebita. Dlatego też od razu trzeba ją wymienić na nową. Ponadto zaleca się, aby opony były wymieniane, gdy przekroczony zostanie wskaźnik ich zużycia plasujący się na poziomie 1,6 mm bieżnika. Takie są rozporządzenia odgórne, jakie ujęte zostały w kodeksie. Ponadto przy widocznych na pierwszy rzut oka objawów starzenia się opon także warto zainwestować chociażby na wszelki wypadek w dodatkowe modele.
Na uszkodzenie opony może natomiast wpływać wiele czynników. Do nich zalicza się chociażby sytuację, kiedy gwałtowniej zahamujemy z tradycyjnym piskiem opon. Ponadto możemy zahaczyć kołem o krawężnik bardziej wystający z ulicy na przykład w momencie wykonywania parkowania i tym samym możemy naruszyć jakość i konstrukcję opony. Co więcej nie zapominajmy także o tym, że na uszkodzenie opony może wpływać w dużym stopniu nawet zwyczajna dziura w szosie.

Źródło: roboty żelbetowe